Inzicht in het leven van de cliënt met tussentijds contact

In de traditionele zorg is het gebruikelijk dat een behandelaar de cliënt eenmaal per week of twee weken ziet en zij tussendoor vrij weinig contact met elkaar hebben. Daardoor zijn behandelaren vaak niet op de hoogte van hoe het met hun cliënten tussen sessies in gaat, of zij actief bezig zijn met de behandeling en of zij ergens tegenaan lopen. Door vaker contact te hebben met cliënten, bijvoorbeeld via de chat, krijgen behandelaren die inzichten wel. Ze kunnen cliënten bijvoorbeeld bijsturen als ze zien dat opdrachten nog niet gemaakt zijn en ondersteunen wanneer dat nodig is. Binnen NiceDay maak je voor deze tussentijdse contactmomenten gebruik van flexibele tijd.

Waarom tussentijds contact?

Tussentijds contact geeft behandelaren uniek inzicht in het leven van hun cliënten tussen de sessies in, maar het vergroot ook het behandeleffect; regelmatig contact versterkt de motivatie van cliënten om actief met de behandeling bezig te zijn. Ze worden tussen de sessies in herinnerd aan de behandeling en krijgen aanmoediging van hun behandelaar. Wanneer het niet goed met cliënten gaat, kunnen ze een chatberichtje sturen of even kort videobellen met hun behandelaar. Alleen al het idee dat ze hun behandelaar een berichtje kunnen sturen draagt vaak al bij aan het herstel.

Daarnaast spoort het cliënten aan om zelf verantwoordelijkheid te nemen, door op het moment dat het ertoe doet aan te geven wat ze nodig hebben van hun behandelaar. Dit heeft ook een positief effect op de therapeutische relatie; cliënten geven aan dat ze het fijn vinden het gevoel te hebben dat er altijd iemand voor ze is, ook buiten de sessies, en dat ze het niet helemaal alleen hoeven te doen.

Hoe vaak tussentijds contact?

“Maar ben je dan niet de hele dag bezig met het bijhouden van al het tussentijds contact met cliënten?”. Een veelgestelde vraag, maar waarop het antwoord heel duidelijk is: nee! Binnen het NiceDay-concept hebben behandelaren flexibele tijd in hun agenda, die ze kunnen besteden aan het reageren op of contact hebben met cliënten. Dit kan bijvoorbeeld elke ochtend en eind van de middag een kwartier zijn. 

Ook zijn behandelaren niet altijd direct antwoord verschuldigd aan cliënten. Ze geven duidelijk hun kantooruren aan en daardoor weten cliënten dat ze niet 24/7 een reactie kunnen verwachten. 

Flexibele tijd

De flexibele tijd wordt gevuld met direct of asynchroon contact met cliënten. Dit kan op vele manieren, zoals het beantwoorden van chatberichten of het reageren op registraties. Behandelaren kunnen cliënten aanmoedigen wanneer ze in registraties zien dat ze iets uit hun comfortzone gaan doen. Ze kunnen een compliment geven als hun cliënt boodschappen is gaan doen terwijl ze daar eigenlijk angstig voor is, nagaan waarom een geplande activiteit niet is uitgevoerd of sturing geven als dit vaker voorkomt.

Ook is er ruimte om, buiten de geplande sessies en als daar behoefte aan is, kort te videobellen met cliënten. Wanneer cliënten in een stressvolle situatie zitten, kunnen behandelaren ze herinneren aan technieken die ze geleerd hebben of ze bijvoorbeeld vertellen dat ze vertrouwen in ze hebben. 

Daarnaast kunnen behandelaren relevante NiceDay-blog– of psycho-educatieartikelen delen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om educatie of artikelen met tips om met bepaalde situaties om te gaan, zoals voor cliënten die slecht slapen, meer moeten bewegen (activatie) of meer ontspanning zoeken d.m.v. yoga of mindfulness oefeningen. Via de zoekbalk binnen de NiceDay-portal kunnen behandelaren zoeken naar passende educatie en artikelen, om deze vervolgens via de chat naar de cliënt te sturen.

Meer weten over NiceDay?

Wil je meer weten over NiceDay, of weten wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Bekijk het gratis whitepaper of neem contact op.

Voeg je header hier toe

In dit whitepaper vind je meer informatie over de NiceDay formule en onze unieke manier van werken. Lees snel wat NiceDay voor jou kan betekenen.

© 2024 - NiceDay Nederland