Het nieuwe zorgprestatiemodel in de GGZ

Vanaf 1 januari 2022 start het nieuwe zorgprestatiemodel voor bekostiging in de GGZ. De vergoedingen van zorgaanbieders worden dan op een andere manier geregeld. Het doel is om de bekostiging van de zorg eenvoudiger en transparanter te maken. 

Wat gaat er veranderen?

In de GGZ wordt op dit moment gewerkt met patiëntenprofielen voor de basis-ggz en met dbc’s, dbbc’s en zzp’s in de gespecialiseerde ggz. In het nieuwe zorgprestatiemodel wordt het systeem eenvoudiger: er wordt gebruik gemaakt van zorgtrajecten waarin consulten en handelingen zijn gekoppeld aan een dag. Declaraties gebeuren op periodieke basis, bijvoorbeeld per maand, in plaats van gebundeld aan het einde van het traject. 

Wat zijn de voordelen van het zorgprestatiemodel?

Doordat declaraties periodiek plaatsvinden en niet langer aan het einde van het traject, zijn prestaties (consulten en handelingen) op de rekening duidelijker te herkennen en te herleiden naar een bepaald moment of consult. Dit maakt de rekening simpeler en beter te begrijpen voor de cliënt en de boekhouding minder complex. De zorgvraagtypering geeft inzicht in welke behandeling er aansluit bij de cliënt of doelgroep. Daarnaast kan zowel de cliënt als de zorgverzekeraar de rekening makkelijker controleren. Dit geeft transparantie over de relatie tussen de kosten en de geleverde zorg.

Ook is er minder administratie voor de behandelaar, omdat indirecte tijd niet meer bijgehouden hoeft te worden. Als laatste biedt dit nieuwe flexibele model meer ruimte voor innovatie en optimalisatie voor een efficiënte behandeling.

Wat betekent dit voor de blended en online zorg binnen jouw organisatie en voor jou als behandelaar?

Er komen er geen speciale prestaties, tarieven en regels voor e-health in het nieuwe model. Directe tijd bestaat uit contact met een cliënt. Dit kan bijvoorbeeld face-to-face, telefonisch of via beeldbellen zijn. Daarnaast is er asynchroon digitaal contact, zoals chatten en e-mailen. Dit kun je vanaf vijf minuten per dag als consult declareren, omdat ook dit directe tijd betreft. Dat betekent dat directe minuten buiten sessies om worden vergoed. Dit geeft de behandelaar de ruimte om de behandeling zo optimaal mogelijk inrichten en aan te sluiten op belangrijke momenten in het herstel van de cliënt. Hiermee wordt online zorg en innovatie gestimuleerd. 

Er bestaat ook een prestatie voor innovatieve en vernieuwende zorgvormen in het zorgprestatiemodel, zoals virtual reality. Dit is de “Facultatieve prestatie voor innovatie”. Zorgaanbieders en verzekeraars mogen hier een eigen invulling aan geven.

De NiceDay Way en het zorgprestatiemodel

De NiceDay manier van werken (de NiceDay Way) brengt behandelinhoud en technologie samen in een totaalconcept. Door slimme inzet van technologie voor registratie en communicatie, kunnen bewezen effectieve interventies worden ingezet op die momenten dat ze de meeste impact hebben. 

Met het nieuwe zorgprestatiemodel kunnen we directe tijd optimaal benutten, juist ook buiten de sessies om. Want interventie die dichter op het gedrag plaatsvindt, kan de behandeling effectiever maken.  De toevoeging van asynchroon digitaal contact als directe tijd ondersteunt onze manier van werken volledig. De indirecte tijd wordt geminimaliseerd door professionals zoveel mogelijk te ondersteunen in het vormgeven van de behandeling en hun dagelijkse werkzaamheden. 

Hoe werkt de asynchrone digitale zorg

Als zorgaanbieder registreer je één consult per dag op basis van de totale directe tijd die je aan contact met elke cliënt besteedt. Denk aan een consult, een gespreksnotitie schrijven en een chatbericht beantwoorden. Dit is dus inclusief asynchroon digitaal contact. Dit voorkomt dat iedere (korte) digitale interactie als apart consult wordt vastgelegd. De tijd die je kunt declareren moet wel boven de vijf minuten per dag uitkomen. 

De definitie van directe tijd is dus alle communicatie met de cliënt:

  • sessies, zowel face to face als beeldbellen en telefonisch contact
  • chatten
  • lezen van en reageren op registraties van de cliënt 
  • lezen van gespreksnotities van cliënten
  • schrijven van gespreksnotities in NiceDay 

Vragen of meer informatie?

Wij houden je via onze website op de hoogte over de verdere ontwikkelingen over het werken met NiceDay en het zorgprestatiemodel. Wil je meer weten of heb je specifieke vragen? Neem dan contact met ons op via [email protected] of bel naar (0)10 3030 600. We helpen je graag! 

Voeg je header hier toe

In dit whitepaper vind je meer informatie over de NiceDay formule en onze unieke manier van werken. Lees snel wat NiceDay voor jou kan betekenen.

Deel dit artikel via

Aanbevolen artikelen

Recommended articles

© 2024 - NiceDay Nederland