Een patiëntgerichte behandeling met MiSi NeuroPsy en NiceDay

Lea Jabbarian werkt bijna 2 jaar bij de GGZ-instelling MiSi NeuroPsy in Rotterdam. In het team van MiSi werkt zij als basispsycholoog en daarnaast volgt zij een opleiding tot GZ-psycholoog bij het Erasmus MC in Rotterdam. Toen MiSi NeuroPsy besloot aan de slag te gaan met NiceDay, nam Lea het op zich om deze nieuwe manier van werken te implementeren in het team. In haar team werken ze volgens de NiceDay the MiSi Way; de NiceDay Way met een beetje jus van MiSi. We interviewen haar over haar ervaring met deze implementatie, de NiceDay the MiSi Way, hoe zij haar team door deze verandering heeft begeleid en hoe zij denkt over online of blended behandelen.

Kun je meer vertellen over MiSi NeuroPsy?

MiSi is een GGZ-instelling met een bijzondere setting. Wij zijn een praktijk die zowel zorg binnen de BGGZ als de SGGZ aanneemt. We nemen dus complexere casuïstiek en eenvoudigere casuïstiek aan, als je het zo zou kunnen noemen. Daarnaast ligt onze focus vooral op het multiculturele aspect van de samenleving. Wij hebben zowel behandelaren als patiënten met verschillende internationale of culturele achtergronden. Deze diversiteit binnen de praktijk vinden wij erg belangrijk; Rotterdam is ten slotte ook een heel diverse stad! Dan heb ik het niet alleen over afkomst, maar ook over verschillen in socio-economische status, geletterdheid, lichamelijk en/of cognitief functioneren of levensbeschouwing/religie. Dit is de missie van MiSi: “Omdat iedereen de beste zorg en aandacht verdient!”.

Waarom maakten jullie de overstap naar NiceDay?

De overstap naar NiceDay ging eigenlijk zoals bij zovele GGZ-instellingen; de coronacrisis gaf net dat ene duwtje. Iedereen moest massaal over naar beeldbellen en ook wij. Mijn eerste impressie van NiceDay was dat het een prima beeldbelfunctie was, maar al snel kwam ik erachter dat het veel meer was dan dat! Het was heel anders dan ik gewend was; ik kende online therapievormen met modules, maar dat is niet echt interactief. Als psychologe was ik ondanks alle mogelijkheden eerst wel wat sceptisch; hoe kun je online meer inzicht hebben? Het tussentijds contact en aansturen kan juist ook heel dwingend aanvoelen voor de patiënt. Maar ik ben helemaal geconverteerd!

Hoe denk je nu over NiceDay?

Een volledig online behandeling werkt niet voor iedereen. In het begin was ik dus ook huiverig dat alles per se online moest. Maar ik merkte al snel dat het zoveel toevoegt wat ik zonder NiceDay niet had kunnen bereiken. Doordat ik tussentijds contact kan hebben met mijn patiënten, krijg ik inzichten die ik hiervoor niet had. Als je een cliënt normaal een G-schema meegeeft, is het moeilijker om dat direct in te vullen op het moment dat een situatie zich voordoet. Je gaat niet zo snel op zoek in je tas naar dat papiertje en een pen om direct je G-schema in te vullen. Met de NiceDay-app op de telefoon heeft de patiënt dit direct bij de hand. Vervolgens kan ik, in mijn flexibele tijd, reageren op de registratie of een hart onder de riem steken. Dat geeft de patiënt gelijk een positieve boost! Of als wanneer patiënten het tussentijds moeilijk hebben, kan ik daar even op reageren. Dat kost mij 10 – 15 minuten, maar betekent zoveel voor de patiënt! 

Op deze manier blijft de stemming van de patiënt stabiel, zonder contact was deze mogelijk veel meer gezakt. Dan had ik het grootste deel van de volgende sessie hieraan moeten wijden om de stemming weer omhoog te krijgen. Dat is misschien wel een van de belangrijkste dingen; je probeert in de behandeling niet steeds de actualiteiten te bespreken, want er zullen altijd dingen gebeuren. Tijdens de sessies wil je de tijd optimaal gebruiken om het therapeutische proces volgen. Met NiceDay kun je de actualiteiten veel meer tussendoor opvangen. Dat maakt de sessies en het traject efficiënter.

Daarnaast dwingt NiceDay je niet om volledig online te behandelen, maar geeft je juist de vrijheid om dit zelf te bepalen. Ik heb wel patiënten waarbij ik alles online doe en dat werkt ook hartstikke goed. Maar voor anderen werkt dit niet en het zou heel gek zijn als je dat zou moeten afdwingen. Het gaat meer om flexibel en effectief behandelen, in plaats van volledig online of blended.

Je noemt jullie manier van werken de NiceDay the MiSi Way, wat is dat precies?

De NiceDay Way, zoals door jullie opgezet, gaat onder andere om een bewezen effectieve behandeling met toegankelijk contact tussen de patiënt en de behandelaar, meer regie voor de patiënt, tussentijds inzicht voor de behandelaar en een flexibele en persoonlijke behandeling. Dat laatste onderdeel is erg belangrijk bij MiSi; onze aanpak is heel erg patiëntgericht. We kijken naar waar onze patiënten behoefte aan hebben. Dit kan het ene moment een contactmoment op locatie zijn en het andere moment online. We behandelen patiënten uit alle lagen van de maatschappij en niet iedereen heeft een groot huis of appartement waarin je je even terug kan trekken voor een sessie met je psycholoog. Dan kan er behoefte zijn aan contact in de spreekkamer. 

Bij MiSi kijken we dus naar alle functies en mogelijkheden van NiceDay en hoe we dit per patiënt het beste kunnen inzetten. Dit is de MiSi jus, de persoonlijke touch aan elke behandeling. Je kunt per patiënt bekijken wat het beste werkt. Sommige patiënten vinden het bijvoorbeeld fijn als je tussentijds reageert op registraties en een kleine aanmoediging geeft. Anderen hebben daar geen behoefte aan. Wanneer je merkt dat patiënten wat afhankelijker zijn, is het soms juist goed om die niet constant te ondersteunen. Dan moeten ze het zelf kunnen, zonder dat wij ze aanmoedigen. NiceDay geeft je de vrijheid om elke functie in te zetten zoals jij denkt dat passend is voor de behandeling. Die vrijheid en flexibiliteit past heel goed bij de visie van een patiëntgerichte behandeling van MiSi NeuroPsy.

Hoe ervaarden jullie de implementatie?

Eigenlijk ging dat vrij soepel, NiceDay heeft het hele pakket al klaar liggen. Jullie verzorgen de training, hebben een uitgebreide bibliotheek psycho-educatie, mailen regelmatig handige informatie een hebben een goede en meedenkende supportafdeling. Support was altijd laagdrempelig en behulpzaam en probeerde mee te denken met oplossingen. Dit hielp ook ontzettend bij de implementatie. Wanneer mijn collega’s vragen hadden tijdens de intervisies, koppelde ik dat terug. Vervolgens werd daar ook wat mee gedaan, dat doet dan echt iets bij mijn collega’s! Zo werd het een ‘wij’-verhaal in plaats van een ‘zij en wij’-splitsing. Ik denk ook dat dit jullie onderscheid van andere ‘providers’.

De uitdaging in de implementatie was wel dat iedereen zijn eigen manier van therapie geven heeft, zeker omdat wij zowel BGGZ als SGGZ behandelen. Daarom zijn we, naast patiëntgericht, ook collegagericht. We proberen tijdens onze intervisies constant te kijken naar de werkwijze van een behandelaar en hoe we dat met NiceDay kunnen vormgeven. Om die reden hebben we de intervisies ook klein gehouden, met maximaal drie of vier mensen, waarin we kijken wat wel en niet werkt per persoon. 

Tijdens de intervisies maken we gebruik van het dashboard dat we in samenwerking met NiceDay hebben opgezet. Hierin kunnen we tien onderdelen zien, zoals het gebruik van gespreksnotities, trackers of bijvoorbeeld videobellen. We zien per behandelaar wat hij doet, niet per patiënt omdat dit natuurlijk privacygevoelig is. Dit gebruiken we niet ter controle, maar om dingen bespreekbaar te maken en ervaringen te delen. Als ik merk dat iemand weinig gebruik maakt van bijvoorbeeld G-schema’s, kan ik vragen waarom diegene dat niet doet. We kunnen bespreken hoe anderen het inzetten of waarom het wel of niet voor diegene werkt. Ook voor mij en de organisatie is dit een ontzettend handige tool; dit geeft ons inzicht in wat er eigenlijk gebeurt en de ruimte om hierop in te springen.

Wat is jouw visie voor de toekomst van de GGZ?

Een patiëntgerichte behandeling. Als we naar de huidige GGZ kijken vanuit de MiSi visie, persoonsgerichte zorgverlening, liggen er nog wel een aantal uitdagingen. We weten dat bepaalde bevolkingsgroepen, niet alleen verschillende etniciteiten, maar ook mensen met een bepaalde socio-economische status of religieuze groepen, minder contact opnemen met de GGZ. We weten ook dat bepaalde behandelingen minder goed werken. Er ligt een uitdaging in de GGZ om de zorgstandaarden niet alleen voor de gemiddelde autochtone Nederlander te maken, maar voor de hele maatschappij. Ik denk dat we het patiëntgerichte meer terug moeten brengen in de zorg, in plaats van iedereen hetzelfde behandelen middels protocollen.

Ook daarom denk ik dat er overal de optie moet bestaan om blended of flexibel behandelen in te kunnen zetten. Ervoor zorgen dat, door middel van registraties en tussentijds contact, de patiënt ook tussen sessies in nog bezig is met het therapeutische proces. Dat is voor mij echt blended en dat heb je niet als je alleen wekelijks afspreekt. Ik merk hierin ook duidelijk verschil, omdat ik zowel met als zonder NiceDay werk. Wanneer ik zonder NiceDay werk, raad ik patiënten wel altijd aan de app te downloaden. Het is alleen ontzettend jammer dat ik dan niet even mee kan kijken! Dat moet dan weer tijdens de sessies en dat haalt de efficiëntie eruit.

Heb je tips voor andere organisaties die willen starten met NiceDay?

Ik kan aanbevelen dat eerst het organisatieteam de NiceDay training volgt en dan nadenkt over hoe je de NiceDay Way kunt implementeren in en aanpassen aan jouw organisatie. Zorg ervoor dat je dit duidelijk hebt, voordat je de rest van de organisatie informeert. NiceDay heeft het hele implementatiepakket al klaar: de training, de bibliotheek, de blogworkshop. Maar, je kunt niet makkelijk denken dat omdat het pakket al klaar is, dat jouw organisatie er ook klaar voor is. Je moet er als organisatie wel bovenop zitten.

Daarbij zijn de intervisies met behulp van het dashboard dat ik eerder vermeldde heel nuttig. Hierin kun je jouw team echt 1 op 1 vragen waarom iemand een bepaalde functie bijvoorbeeld helemaal niet wordt gebruikt. Dit kan gaan om heel praktische dingen. Iemand uit mijn team gebruikte het G-schema bijvoorbeeld niet, omdat ze dacht dat je direct het hele formulier in moest vullen. Vervolgens konden ik en mijn collega’s vertellen dat dit niet hoeft, dat het ook mogelijk is om alleen de eerste stap te doen. Door dit bespreekbaar te maken, kon mijn collega vervolgens wel aan de slag met de G-schema’s!

We houden om de zes weken intervisies. We gaan hierin door het dashboard, bespreken de laatste ontwikkelingen en nieuwe functionaliteiten. Ik ben eigenlijk de connectie tussen NiceDay en het team. Dat vind ik ook fijn aan NiceDay; het is geen anoniem bedrijf dat een product levert en waar we elke zoveel tijd geld naar overmaken. Het is een samenwerking waarin we elkaar proberen te versterken en een zo persoonlijk en efficiënt mogelijke behandeling voor de patiënt maken.

Voeg je header hier toe

In dit whitepaper vind je meer informatie over de NiceDay formule en onze unieke manier van werken. Lees snel wat NiceDay voor jou kan betekenen.

Deel dit artikel via

Aanbevolen artikelen

Recommended articles

© 2024 - NiceDay Nederland