E-health inzetten als ‘kleinere’ GGZ-instelling

Het is inmiddels algemeen bekend: de GGZ staat onder toenemende druk, en er moet nu echt actie ondernomen worden om een beter zorgsysteem te creëren. E-health presenteert zich als een deel van de oplossingen, vooral voor de kleinere en middelgrote (tussen de 1 en 150 medewerkers) GGZ-instellingen.

Waarom? Dit type instelling heeft de 3 sleutel ingrediënten om te floreren met e-health: een platte organisatiestructuur, veel flexibiliteit en de mogelijkheid om zelf KPI’s te bedenken. E-health biedt hen de mogelijkheid om zowel hun bestaande zorgprocessen te verbeteren als de zorgverlening van de toekomst te transformeren.

Snellere experimentatie en implementatie 

Een plattere organisatiestructuur bevordert een cultuur waarin experimenteren centraal staat. Jouw instelling kan hierdoor innovatieve oplossingen uitproberen, waarbij je directe feedback ontvangt van zowel cliënten als personeel. Deze flexibiliteit zorgt er ook voor dat succesvolle pilots snel opgeschaald kunnen worden als ze succesvol blijken.

Slaagt de pilot niet? Dan kan er vaak snel geschakeld worden door de pilot te staken of juist bij te sturen om alsnog succes te garanderen.

De vrijheid om zelf KPI’s te vormen

In de GGZ is er nog geen consensus over wat de belangrijkste KPI’s zijn voor het meten van zorgkwaliteit en gezondheidswinsten. Dit geeft jouw instelling veel ruimte om zelf te bepalen wat succes inhoudt. En hoewel dit uitdagingen met zich meebrengt, stelt het jou in staat om de effectiviteit van je e-health oplossingen zelf te definiëren en in te kaderen. Dit kan resulteren in ontzettend mooie uitkomsten. Denk aan ‘zorg op maat’ en het sturen op zorguitkomsten die het belangrijkst zijn voor jouw cliënten.

Betere evaluatie van herstel

Kleinere instellingen zijn vaak ook beter in staat om na te gaan of e-health oplossingen daadwerkelijk bijdragen aan het herstel van de cliënt. Dit komt door directe lijnen binnen de organisatie en een nauwe therapeutische band met cliënten. Hierdoor kan beter ingeschat en gemeten worden of de impact van digitale zorg bijdraagt aan het welzijn en herstel van cliënten.

Er zijn ook uitdagingen

Veiligheid en personeel moet er klaar voor zijn

De implementatie van e-health vereist nauwkeurige aandacht voor de beveiliging van cliëntgegevens. Het is essentieel dat kleinere GGZ-instellingen investeren in technologie en training om de privacy en veiligheid van hun cliënten te waarborgen. Heb je hier niet de middelen voor? Dan is het belangrijk dat je ontzorgd wordt als het gaat om informatieveiligheid en koppelingen met systemen.

Even belangrijk is het aannemen of opleiden van personeel dat vaardig is in het gebruik van digitale zorgoplossingen, om een vlotte integratie en adoptie te garanderen.

Genoeg ruimte voor innovatie en structureel meten

De waarheid is wel dat e-health een cultuur vereist waarin constant geïnnoveerd en verbeterd wordt. Hier moet dan ook ruimte voor zijn. Het is belangrijk om dit na te gaan voor je eigen instelling. Uiteindelijk is het belangrijk dat er draagkracht blijft bestaan voor een digitale oplossing met een kritische en eerlijke feedbackloop.

Casestudy: succesvolle e-health bij Raadthuys GGZ

Raadthuys GGZ laat zien hoe je e-health effectief inzet binnen een kleinschalige setting. Met hun ‘blended’ behandelmodel combineren ze online en face-to-face contact, waardoor ze flexibele en toegankelijke zorgopties bieden via onze ‘conculega’ JouwOmgeving.

Dit initiatief, ondersteund door de SET-subsidie, laat zien hoe e-health de wachtlijsten kan verkorten en de eigen regie van cliënten over hun behandeltraject kan versterken. Met meer dan 500 cliënten die toegang hebben tot het online platform, toont Raadthuys GGZ aan dat digitale zorg een substantiële bijdrage kan leveren aan efficiëntie en cliënttevredenheid.

Belangrijke resultaten:

  • Flexibele en toegankelijke zorgopties door een combinatie van online en face-to-face behandeling.
  • Aanzienlijke vermindering van wachtlijsten, versnelde toegang tot zorg.
  • Vergroten van de eigen regie van cliënten over hun behandeltraject.
  • Verhoging van zowel de efficiëntie van de zorgverlening als de tevredenheid van cliënten.

Continue evaluatie vergroot kans van slagen

Het voorbeeld van Raadthuys GGZ benadrukt ook het belang van continue evaluatie voor het succes van e-health implementaties. Dit proces omvat de monitoring van directe effecten op de zorgverlening, actieve betrokkenheid van cliënten en behandelaars, en het voortdurend verfijnen van digitale zorgoplossingen.

Samen zetten we een beweging in gang

‘Kleinere’ GGZ-instellingen spelen een leidende rol in de digitale transformatie van de GGZ. Jouw succes ligt in het vermogen om snel te innoveren, op maat gemaakte zorg te bieden via digitale middelen, en voortdurend te evalueren en je aan te passen. Wanneer zet jij de beweging in gang? Wij helpen je in ieder geval heel graag mee. 💪

Voeg je header hier toe

In dit whitepaper vind je meer informatie over de NiceDay formule en onze unieke manier van werken. Lees snel wat NiceDay voor jou kan betekenen.

Deel dit artikel via

Aanbevolen artikelen

Recommended articles

© 2024 - NiceDay Nederland