Het Zorgprestatiemodel met NiceDay

Vanaf 1 januari 2022 start het nieuwe zorgprestatiemodel voor bekostiging in de GGZ. Het doel is om de bekostiging van de zorg eenvoudiger en transparanter te maken. We leggen je graag kort uit wat dit betekent voor het werken met NiceDay.

Wat gaat er veranderen?

  • Er zijn geen aparte prestaties en regels voor e-health.
  • Declaraties van directe tijd gebeuren op periodieke basis, bijvoorbeeld per maand, in plaats van gebundeld aan het einde van het traject.
  • Directe tijd bestaat uit contact met een cliënt. Dit kan bijvoorbeeld face-to-face of via beeldbellen.
  • Asynchroon digitaal contact is onderdeel van directe tijd en kun je vanaf vijf minuten per dag als consult declareren. Denk bijvoorbeeld aan chatten met je cliënt. Het tarief voor declaraties gaat in blokken vanaf 5 minuten. Indirecte tijd zoals administratie is verrekend in dit tarief.

Hoe ziet dit er praktisch uit?

Hieronder leggen we je uit hoe je effectief en efficiënt werkt volgens de NiceDay Way en hoe zich dat vertaalt naar het Zorgprestatiemodel.

Play Video

Met de NiceDay manier van werken heb je als zorgprofessional flexibele tijd in je agenda om interventies in te zetten op die momenten dat ze de meeste impact hebben, ook buiten de geplande sessies om. Je maakt gebruik van unieke technologie om een optimale en persoonlijke behandeling in te richten. In de NiceDay-portal heb je namelijk real-time inzicht in relevante informatie van jouw cliënten: denk aan dagboekregistraties, de stappenteller of ingevulde g-schema’s.

Je kan de flexibele tijd in je agenda gebruiken om:

  • via de chat te reageren op cliënten, of naar aanleiding van een belangrijke oefening proactief de cliënt te benaderen;
  • registraties van de cliënt te lezen en hierop te reageren;
  • gespreksnotities van cliënten te lezen;
  • gespreksnotities voor je cliënt te schrijven en te delen.

Dit asynchrone contact telt als directe tijd. Per dag hou je dus bij hoeveel tijd je per cliënt besteed aan dit soort activiteiten.

Tijdsregistratie in NiceDay

Om de nodige administratie voor ZPM makkelijker te maken voor behandelaars, hebben we een tool voor tijdsregistratie in de NiceDay-portal ontwikkeld. Deze functionaliteit maakt tijdsregistratie eenvoudig in te voeren en uit te draaien voor de zorgaanbieder.

Want to know more?

We’d like to get in touch! Reach out to Lisa den Boer for more information on NiceDay.

Want to know more?

We’d like to get in touch! Reach out to Ina Jones for more information on NiceDay.