De werkdruk in de GGZ is hoog. Zo hoog dat veel zorgverleners ervoor kiezen het vakgebied te verlaten of besluiten freelance te werken, zodat zij meer zeggenschap hebben over hun tijdsindeling. Dit, in combinatie met de krappe arbeidsmarkt en lange wachtlijsten voor behandelingen, leidt tot een zelfversterkend probleem: de hoge werkdruk dwingt zorgverleners om naar andere functies of freelance posities te zoeken, waardoor de werkdruk voor vast personeel nog groter wordt en wachtlijsten nog verder oplopen. Een schrijnend probleem. Wat kunnen we hieraan doen?
Technologie
Een deel van het antwoord ligt in technologie. Want naast de belangrijke ondersteunende rol die technologie in de behandeling voor de cliënt en therapeut kan spelen, is het ook een belangrijke tool om therapeut meer flexibliteit, vrijheid en tijd terug te geven. Hoe zit dat dan eigenlijk?
Locatieonafhankelijk werken
Als eerste is er het voordeel van locatie. Het gebruik van technologie in de behandeling biedt de mogelijkheid om online te behandelen.
In deze behandelingen heeft de therapeut de vrijheid om locatieonafhankelijk te werken: het maakt niet uit of je vanaf kantoor, huis of een tijdelijke plek in het buitenland je werk dit. Zo kun je collega’s die bijvoorbeeld een tijd naar het buitenland gaat behouden. En zelfs therapeuten in je team aannemen die niet in de regio of het land wonen, maar wel de taal spreken en willen behandelen.
Tijd
Ook zorgt technologie voor meer tijd voor de behandelaar. Met slimme automatische tijdregistratie tools worden sessies en bijvoorbeeld chatcontact automatisch geregistreerd, waardoor de therapeut dit niet handmatig bij hoeft te houden.
Met een export kunnen declaraties snel geüpload worden naar het EPD. Daarnaast heeft een online behandeling 24% kortere behandelduur door regelmatig tussentijds contact en kortere sessies.
Behandeling op maat
Als laatste biedt technologie de therapeut meer flexibiliteit om de behandeling in te richten naar de individuele behoeften van de patiënt. Personalisatie is belangrijk in de zorg, want iedereen is anders en niet iedereen heeft baat bij een standaard behandeling. Met technologie kun je een behandeling op maat leveren, zodat elke cliënt de beste behandeling voor hun specifieke probleem ontvangt.