Aangejaagd door de huidige pandemie is het aantal online behandelingen snel en sterk gegroeid. Zowel patiënten als behandelaars ervaren nu de toegevoegde waarde en de mogelijkheden van online behandelen, zoals geen reis- en wachttijd en mogelijkheden tot tussentijds contact.
Eind 2018 startte het eerste, volledig online behandelteam. Een nieuw team, met een volledig nieuwe manier van werken. Online behandelen met NiceDay is meer dan het vervangen van het traditionele face-to-face gesprek door een screen-to-screen gesprek. Het is een volledig nieuw zorgconcept, waarbij technologie de therapeutische vaardigheden ondersteunt en versterkt.
Een nieuwe manier van werken dankzij technologie
Ehealth probeert al jaren een plek te verwerven in de traditionele GGZ. Toch is ehealth vaak iets van ‘er maar bij doen’, of ‘het in plaats van reguliere zorg doen’ of, ‘ter overbrugging van de wachttijd doen’. De effectiviteit van EHealth interventies is echter inmiddels in een groot aantal RCT’s aangetoond. En met de juiste tools en de juiste implementatie, kan technologie verder gaan, waar de mogelijkheden in de reguliere zorg ophouden. Denk hierbij aan het flexibeler inrichten van sessies, bijvoorbeeld kortere of langere sessies, of contact tussen sessies door.
Ook is er meer inzicht in de voortgang van de therapie, welke factoren deze voortgang belemmeren en faciliteren, naar aanleiding van ‘real time’ registraties. Dit biedt de mogelijkheid om zorg beter op maat aan te bieden, zoals het uitvoeren van exposure-oefeningen in de thuissituatie van de patiënt. Zo kan de zorg voor patiënten met psychische problemen verder worden geoptimaliseerd.
Behandelaars worden door NiceDay getraind om o.a. slim gebruik te maken van app-registraties van de patiënt, om op basis van ‘real time data’ samen met de patiënt de logische volgende stap in een behandeling te bepalen.
Ook worden behandelaren geholpen in het inrichten van een flexibele agenda om hier optimaal gebruik van te kunnen maken en de toegevoegde waarde uit deze mogelijkheid te halen. Dit doen we met gespecialiseerde teams; met professionals die zelf bewust hebben gekozen voor deze manier van werken.
Wouter Schippers, Psycholoog bij NiceDay: “Wat ik zo fijn vind, is dat ik altijd weet hoe het gaat met mijn cliënten. Ik weet wat er speelt, wat ze wel of niet doen en waar ik op kan inspelen om in kortere tijd meer impact te maken. Dit versterkt niet alleen het therapie-effect, maar versterkt ook de therapeutische relatie omdat er frequenter contact is.”
GGZ 2.0
Dus, deze nieuwe manier van werken (de ‘NiceDay Way’) draait om het zó benutten en inzetten van technologie zodat de patiënt de juiste zorg krijgt op de momenten dat deze de meeste impact hebben, wat in potentie de effectiviteit vergroot. Niet alleen de patiënt zal in dit goedlopende behandelproces toename in regie ervaren, maar ook de therapeut met meer werkplezier als gevolg. Het coronavirus heeft er voor gezorgd dat we gedwongen online moesten werken. Nu is het tijd voor een transitie; van alleen online videobellen, naar volledig online behandelen op een nieuwe manier.
Deze transitie vraagt om twee belangrijke dingen: een verandering in beleid en inhoudelijke actie. Aan de ene kant moet er beleidsmatig ruimte komen voor een nieuwe manier van denken en doen. Denk hierbij aan andere processen tijdens de intake, andere agenda indeling en ruimte voor (bij)scholing. Daarnaast zijn er nieuwsgierige zorgprofessionals nodig die durven te innoveren in de zorg. Is jouw team klaar voor deze nieuwe stap?
Benieuwd hoe NiceDay de behandeling voor jou, jouw collega’s en patiënten kan verrijken? We leggen je graag meer uit. Neem contact met ons op, of download het gratis whitepaper!
Dit artikel is gepubliceerd op Zorgvisie.