Intensief, kortdurend en persoonlijk behandelen met NiceDay: in gesprek met Sol Psychotherapie

Tineke Zondervan (directeur en regiebehandelaar van Sol Psychotherapie) startte in september 2020, na vele jaren ervaring in de GGZ, Sol Psychotherapie. Een nieuwe praktijk voor verzekerde zorg, met als missie cliënten een positieve therapeutische ervaring aanbieden waarin efficiëntie een belangrijke rol speelt. Sinds de start werkt Sol Psychotherapie met NiceDay in hun (online) behandelingen. 

Wat is Sol Psychotherapie?

Sol Psychotherapie is onderdeel van de Almende Groep. We bieden verzekerde zorg (basis GGZ en specialistische GGZ) en richten het behandelproces zo in dat de cliënt kan terugkijken op een positieve ervaring. Tegelijkertijd proberen we dit proces zo efficiënt mogelijk in te richten. Dit doen wij o.a. door het gebruik van de NiceDay app en door te werken met kortdurende, intensieve behandelingen waarbij vooral gekeken wordt naar de hulpvraag van de cliënt. We sturen op een behandelduur van 3 à 4 maanden.

Hoe zorgen jullie voor kortlopende behandelingen?

We hebben intensiever contact met cliënten, door middel van de NiceDay app. Dit betekent dat we, naast de vaste sessies, ook contact hebben via bijvoorbeeld de chat of registraties in de app. Ik vind het belangrijk dat mijn cliënten en collega’s begrijpen dat zo’n kortdurende behandeling geen beperking, maar juist een toevoeging is! We bespreken vooraf met de cliënt hoeveel tijd we nodig hebben voor deze behandeling. De prognose van de behandelduur wordt meegenomen in het behandelplan, dus ook de eindtijd staat vast. We wijken af van de gebaande paden en de klassieke contactmomenten, maar hebben intensiever en diepgaander (kort) contact gedurende de week. Het is een nieuwe manier van kijken naar een behandeling.

Hoe sluit NiceDay aan bij deze visie?

NiceDay sluit hier heel goed bij aan, omdat het geen simpele E-Health oplossing is die naast de behandeling loopt. Het is een manier van werken die regelmatig contact tussen de cliënt en behandelaar niet alleen faciliteert, maar ook aanmoedigt. Het motiveert cliënten om, op het moment dat ze het moeilijk hebben, contact op te nemen met hun behandelaar, ook al is het maar kort. Dat doet écht iets met je therapie. Ik ben zelf een klassiek geschoolde therapeut. Ik heb geleerd dat als jouw cliënt contact zoekt, je niet meteen moet reageren omdat je het contact dan aanmoedigt. Maar de tijd is veranderd en ik zie hoe waardevol het tussentijdse contact voor mijn cliënten is. Cliënten vinden het ontzettend fijn als ik hun dagboekregistraties uit de NiceDay app lees, en het raakt ze als ik daarop reageer. 

Doordat NiceDay dit contact zo aanmoedigt, zet het klassieke therapeuten zoals ikzelf aan het denken; het gaat er niet om wat ik geleerd heb, maar om wat mijn cliënten nodig hebben om zich beter te voelen. Dat vind ik er heel mooi aan.

Waar lopen behandelaren tegenaan in de huidige GGZ?

Ik ben van mening dat we op dit moment te lang doorbehandelen. Vaak komen er gedurende de behandeling ook andere dingen naar boven waar een cliënt over zou willen praten. Het is soms moeilijk om een goed lopende therapie af te sluiten; je hebt een jaar bijna wekelijks met elkaar gesproken. Het vraagt dan ook veel discipline en zorgvuldigheid van een behandelaar om kortdurend te kunnen behandelen. Het kan moeilijk zijn om de essentie uit het probleem te halen en op dat punt een betekenisvolle ervaring te bieden, waardoor iemand het gevoel heeft meer van zichzelf te kunnen houden of een sterker zelfbeeld te hebben.

Ook hoor ik vaak terug dat GZ-psychologen in opleiding geen onderwijs krijgen over efficiënt behandelen; ze leren hoe klachten en stoornissen behandeld moeten worden volgens de protocollen, maar het is ook belangrijk om te kunnen kijken naar de essentie van een probleem. Ik geloof in een persoonlijkere behandeling, eentje waarbij voorbij de protocollen gekeken wordt en meer naar de cliënt. Diepgang in een behandeling is belangrijk, het gaat uiteindelijk om menselijk contact. Wanneer we intensiever behandelen, met veel waardevol contact tussen behandelaar en cliënt, kunnen we de behandelduur verkorten.

Zie jij een oplossing in NiceDay voor dit probleem?

Ja, zeker. NiceDay is de manier van werken die dat contact tussen de cliënt en behandelaar faciliteert. Het biedt jou als behandelaar verschillende manieren van contact zoeken, waardoor je sneller door je behandeling heen kan. Dit kan bijv. door het reageren op registraties, of een chat berichtje tussendoor.

Wanneer een cliënt bijvoorbeeld het graf van hun overleden vader wil bezoeken, kun je in de week van het bezoek regelmatig kort contact met je cliënt hebben. Je kunt op het moment dat je cliënt daar is een berichtje sturen, de dag van tevoren succes wensen, of achteraf vragen hoe het is gegaan. Dit is iets wat wij hiervoor nooit zouden doen, maar wat voor de cliënt ontzettend waardevol is. 

Voor de cliënt voelt hulp op deze manier heel dichtbij en ondersteunend, maar voor mij ook. Ik vind het heel erg prettig om zo te werken, omdat er veel begrip en empathie in het contact zit. Het is intensief contact met diepgang.

Wat zijn andere voordelen van werken met NiceDay?

Hierboven noemde ik al het waardevolle tussentijdse contact. Een ander voordeel is dat je de wachtlijsten kunt omzeilen; je kunt direct aan de slag met je cliënt en direct doorplannen. Dit is niet alleen voor de cliënt fijn, maar ook voor mij als behandelaar. 

Als laatst ondersteunt NiceDay deze nieuwe manier van werken: korter behandelen en intensief, tussentijds contact. Je kunt meer transdiagnostisch met jouw cliënt aan de slag. Dankzij de flexibiliteit en het tussentijdse contact wat NiceDay biedt, ga je direct in op wat er op dat moment relevant of belangrijk is voor je cliënt. Je gaat voorbij het werken volgens protocollen en maakt je behandeling een stuk persoonlijker.  

Zit er toekomst in deze manier van werken, volgens jou?

Ik denk zeker dat deze nieuwe manier van werken de toekomst is. In het vak van psychologie zit iets ambachtelijks; je leert door veel te doen en dat gaat over hoe je contact maakt met iemand, of dit nu in de spreekkamer of online is. De nieuwe manieren van contact die NiceDay biedt, maken het makkelijker om voorbij die klassieke frequentie van 1x per 2 weken contact te gaan. Wel blijf ik altijd de verbinding zoeken met een klassieke goede therapie. Ik vraag mij voortdurend af; is dit echt therapeutisch? Zijn we met herstel bezig en knapt mijn cliënt hiervan op? Het blijft namelijk een menselijk beroep.

Wil jij graag meer weten over de mogelijkheden van NiceDay voor jouw team? Klik dan hier om onze productbrochure in te zien. 

Voeg je header hier toe

In dit whitepaper vind je meer informatie over de NiceDay formule en onze unieke manier van werken. Lees snel wat NiceDay voor jou kan betekenen.

© 2024 - NiceDay Nederland