Sandra Kuipers, GZ-psycholoog i.o.t. Specialist en teamleider Digitale poli, werkt sinds 2017 bij Synaeda, een platte organisatie in het noorden van Nederland waar iedere locatie alle problematiek, binnen de grenzen van kennis en kunde van de organisatie, behandelt. Een organisatie die snel kan en durft te schakelen. Zo ging Synaeda bijna twee jaar geleden aan de slag met een digitale poli. Een volledig nieuw team, in het teken van online behandelen. Inmiddels bestaat het team uit 8 behandelaars en zijn er al meer dan 350 patiënten online geholpen. Sandra gaf samen met haar collega’s het startschot en groeit mee als teamleider.
Sandra’s takeaways in het kort:
- De stap naar online was een logische: meegaan met de tijd, sluit beter aan bij specifieke doelgroepen en technologie is in staat de behandeling te ondersteunen en versterken.
- De flexibiliteit van online behandelen stelt je in staat om je agenda zelf in te delen en de patiënt te ondersteunen waar nodig en niet meer, of in mindere mate, wanneer de agenda dit toelaat.
- Daarnaast brengt het meer durf met zich mee; behandelaren durven nieuwe dingen te proberen. Daarnaast hebben ze dagelijks een uniek kijkje in het leven van de patiënt.
- De technologie vervangt de behandelaar niet, integendeel; het geeft de behandelaar de juiste tools om expertise nog meer op maat in te zetten.
- Tip voor implementatie: denk niet dat je gewoon een reguliere behandeling kunt vervangen voor online. Zet echt die digitale bril op; wat kan er allemaal? Zet creativiteit in om de technologie volledig te benutten.
- Als laatste, creëer ruimte in je organisatie. Denk na over een nieuwe structuur; hoe richt je je agenda in als je flexibel wilt werken? Maak een soort draaiboek voor jezelf. Hoe meer je je online team opricht binnen een reguliere setting, hoe meer het op de loer ligt om de reguliere gang van zaken door te voeren in je online team. Houd het nieuwe concept echt vast!
Waarom heeft Synaeda gekozen voor een volledig digitale poli?
Er waren denk ik drie belangrijke redenen om te starten met onze digitale poli. Allereerst; meegaan met de tijd. We kunnen de rol van technologie in onze samenleving niet meer negeren. En ik denk dat ook dat we in de psychiatrie stappen moet nemen om die technologie te omarmen en te zoeken naar dé manier waarop technologie kan werken voor de behandelaar en de patiënt.
Daarnaast spreekt het ook doelgroepen aan die je met de reguliere zorg minder makkelijk aanspreekt. Denk aan mensen die het spannend vinden om de stap naar hulp te zetten. Er zijn mensen bij die dat nu, online, wel aan durven. Maar ook de wat jongere mensen, die graag gebruik maken van al hun devices. Alleen al doordat het hipper is, spreekt en sluit het meer aan. Daarnaast is het een mooi voordeel dat patiënten geen reistijd meer hebben; dat scheelt enorm voor bijvoorbeeld mensen die op de waddeneilanden wonen.
Als laatste kan technologie de behandeling ook goed ondersteunen. Denk hierbij aan een CGT behandeling, waarbij je in de reguliere setting je patiënt bij wijze van spreken achter de broek aan moet zitten met allerlei formulieren. NiceDay ondersteunt hierin met o.a. reminders voor opdrachten. Je hebt alle ingevulde ‘formulieren’ overzichtelijk bij elkaar en deze zijn ten alle tijden beschikbaar voor zowel behandelaar als patiënt.
Hoe zien jullie online behandelingen eruit?
Online behandelen stelt je in staat doelgericht te behandelen, behandelingen kunnen er verschillend uitzien. Je zit minder vast aan bepaald stramien. Of je nu iedere week of twee weken een sessie van 50 min hebt, of iedere week een sessie van 25 min., het draait om het inspelen op wat in dienst staat van je behandeldoel, met de mogelijkheden die online biedt. NiceDay biedt trackers (registraties van allerlei zaken zoals alcohol inname, gevoelens, beweging) online g-schema’s, reminders, educatie voor patiënten en een laagdrempelige route om tussentijds contact te hebben met elkaar. Dit alles bij elkaar maakt, denk ik, de behandeling goed ingebed. Je wordt ondersteunt als patiënt en behandelaar en kan met de beschikbare tools de juiste vervolgstappen bedenken.
“Online behandelen stelt je in staat doelgericht te behandelen, behandelingen kunnen er verschillend uitzien. Je zit minder vast aan bepaald stramien.”
Hoe is het behandelen met NiceDay voor jullie tot nu toe?
Wat ik zelf heel interessant vind aan digitaal werken is de flexibiliteit. Een belangrijke voorwaarde is dat de agenda ingericht mag worden naar deze nieuwe manier van werken. De agenda’s bij de digitale poli zien er dan ook anders uit dan bij een reguliere poli. Dankzij deze flexibiliteit zeg je veel makkelijker: “ik ga met je mee tijdens de exposure oefening”, dan neem je bijvoorbeeld 20 minuten van het behoeftegestuurde uur. De contactmomenten staan echt in dienst van je behandeling, in plaats van dat je vasthoudt aan het reguliere eens in de twee weken contact hebben. De app is ondersteunend in het inzichtelijk maken van de problematiek en hoe de klachten zich ontwikkelen. Dit helpt je vervolgstappen te bepalen. Inmiddels behandelen we met behulp van de app naast angst en stemmingsklachten ook ontwikkelingsproblematiek en somatoforme stoornissen.
Ik zie ook, en dat heeft er ook mee te maken dat we een grotere verscheidenheid aan problematiek zijn gaan behandelen, dat er meer durf is ontstaan binnen ons team. Men durft meer en meer te proberen, waardoor de mogelijkheden voor jou als behandelaar gaan groeien. Ook was er de aanname dat je informatie zou missen omdat je de patiënt niet meer in de spreekkamer ziet, hoewel dit in sommige gevallen wellicht zo is, krijg je er vaak ook veel voor terug. Een uniek kijkje in de omgeving van de patiënt, een huisgenoot die in beeld loopt, de interactie tussen die twee. Je kunt mee naar de plaatsen waar de angsten het grootst zijn, bijvoorbeeld het park voor de deur. Je bent als het ware op afstand nabij. In mijn idee is het contact met patiënten, ondanks de fysieke afstand, juist persoonlijk.
Hoe blijft jouw rol als behandelaar relevant in het online behandelen?
Het is juist zo dat mijn kennis en kunde als professional een grote rol speelt in het op de juiste manier inrichten van de behandeling. Iedere patiënt is anders, dat zien we regulier maar ook online. Ik ervaar niet dat technologie iets van de professional overneemt. Dit staat eigenlijk juist haaks op hoe ik het beleef. Wanneer je regulier een protocol volgt en na enige tijd merkt dat het gewenste resultaat uitblijft, schakel je ook bij. Dit is ook zo in het online behandelen; je hebt als behandelaar juist extra tools om jouw expertise in te zetten. Het is een hulpmiddel om jouw werk nog beter te kunnen doen.
Wat zijn jouw tips voor de implementatie van een online team?
Allereerst denk niet, ik vervang een reguliere afspraak met een digitale afspraak en dat het is het. Zet echt die digitale bril op; wat kan er allemaal? Zet creativiteit in om de technologie volledig te benutten. Werk samen met een goede partij. NiceDay heeft veel gefaciliteerd in dit stuk; met elkaar rond de tafel over de mogelijkheden, de trainingen van je team in het gebruik van de app. Maar ook zodra je aan de slag gaat helpt NiceDay bij het vasthouden van het concept. Denk aan het ontwikkelen van behandelprotocollen voor deze nieuwe manier van werken, nieuwe functionaliteiten in de app en portal, een helpdesk en regelmatig nieuwe, verdiepende informatie.
Daarnaast is het belangrijk om ruimte te creëren binnen je organisatie. We hebben een heel nieuw team gewerfd. Professionals die echt enthousiast zijn over deze manier van werken. Denk na over een nieuwe structuur; hoe richt je je agenda in als je flexibel wilt werken? Maak een soort draaiboek voor jezelf, welke stappen zijn er van aanmelding tot afsluiting en wat heb je er als team/organisatie voor nodig om hier op de juiste manier in te faciliteren voor patiënt en behandelaar. Hoe meer je je online team opricht binnen een reguliere setting, hoe meer het op de loer ligt om de reguliere gang van zaken door te voeren in je online team. Houd het nieuwe concept echt vast!
Wil jij graag meer weten over de mogelijkheden van NiceDay voor jouw team? Klik dan hier om onze productbrochure in te zien.