2023 in vogelvlucht met Merel Scheffers; Head of Product

Met nieuwe ideeën en een frisse kijk op productontwikkeling begon Merel Scheffers in januari 2022 als Product Manager bij NiceDay Nederland. Het was het begin van een grote evolutie in het NiceDay-product, gericht op de optimalisatie van het product, de gebruikerservaring en het uitbreiden van functionaliteiten. Met Merel aan het stuur, inmiddels als Head of Product, ging het ontwikkelteam aan de slag en sindsdien is er een hoop veranderd. Samen kijken we terug op het afgelopen jaar, de grote stappen die het NiceDay behandelplatform heeft gemaakt en kijken we vooruit naar de toekomst.

Het afgelopen jaar heeft het NiceDay behandelplatform veel verbeteringen gehad. Wat waren de beste volgens jou? 

We hebben het afgelopen jaar veel verbeteringen aan het platform doorgevoerd, maar een van de grootste was toch wel de “To Do-functionaliteit”. Hiermee kan de therapeut verschillende oefeningen aanmaken en klaarzetten, die vervolgens voor de cliënt zichtbaar en af te vinken zijn als kleine “to do’s” in de NiceDay-app. Dit biedt zowel therapeut als cliënt altijd een duidelijk en behapbaar overzicht van welke oefeningen er op dit moment lopen. Denk dan aan huiswerkopdrachten, het bijhouden van trackers of hoe het met je gaat.

De To Do’s zijn uniek in de GGZ markt en ontstaan uit waardevolle feedback die wij hebben ontvangen van onze gebruikers. Zij gaven aan dat, voor een goed herstel, het belangrijk is dat er een overzicht is van wat de cliënt te doen staat de komende dagen en weken, maar niet per se de komende maanden. Bij veel bestaande producten, zoals e-health modules, wordt de cliënt gevraagd een volledige module in één keer door te lopen. Maar het blijkt dat dit voor zowel therapeut als cliënt geen fijne manier van werken is; slechts 5% van cliënten gebruikt e-health modules nog twee weken nadat ze de module zijn gestart.  De opdrachten binnen Niceday worden in kleine stukjes en als o do’s aangeboden, verdeeld over de weken van hun behandeltraject. Hierdoor is het voor de cliënt overzichtelijker wat ze die dag moeten doen en worden ze actief gemotiveerd om elke dag even met hun behandeling en het herstelproces bezig te zijn, in plaats van in één keer een gehele module af te ronden.

Gebruikersfeedback is dus erg belangrijk voor NiceDay. Zijn er andere functionaliteiten ontstaan uit die feedback?

Jazeker, zo hebben we nieuwe ‘trends’ in onze grafiekweergaves toegevoegd waardoor de behandelaar snel kan zien of er bepaalde trends zijn in de registratie van trackers. Zo kan een cliënt bijvoorbeeld bijhouden wanneer ze een nachtmerrie heeft. Deze data wordt weergegeven in een grafiek voor de therapeut, waarin je nu ook de trend kunt zien. Het kost de therapeut zo minder tijd om de data te interpreteren: wanneer de cliënt minder nachtmerries heeft gehad, laten we een positieve trend zien. En wanneer een cliënt bijvoorbeeld meer paniekaanvallen heeft geregistreerd, laten we een negatieve trend zien. Zo kan de therapeut snel handelen of bijsturen als dat nodig is!

Een ander belangrijk onderdeel is de Time Tracking export. In het huidige zorgprestatiemodel mogen therapeuten chattijden declareren, maar deze zijn nu heel moeilijk te administreren. Met onze tijdregistratie wordt al deze directe tijd automatisch bijgehouden in NiceDay. De therapeut kan deze data vervolgens gemakkelijk exporteren en importeren in het EPD.

Daarnaast kwam het redesign van de NiceDay-app voort uit feedback van therapeuten en cliënten. De navigatie binnen de app en het (terug)vinden van functionaliteiten kon beter en therapeuten besteedden kostbare tijd aan het uitleggen van de NiceDay-app aan hun cliënten. Dus besloten we de app op de schop te nemen; de gebruikerservaring van de app moest laagdrempelig, prettig en intuïtief zijn. Om de gebruikerservaring van de app beter te begrijpen, ging ons ontwikkelteam in gesprek met app gebruikers.. Het resultaat? Een app die visueel een stuk aantrekkelijker was, en nog belangrijker, gebruiksvriendelijker en beter aansloot op de behoeften van onze gebruikers.

Welke nieuwe functionaliteiten staan op de planning voor aankomend jaar? 

We hebben hard gewerkt aan de opvolger van To Do’s: de Zorgpaden. Zorgpaden zijn kant en klare sets met oefeningen of trackers voor het in kaart brengen van verschillende klachten voor onder andere schema therapie of cognitieve gedragstherapie. Zo kun je als therapeut bijvoorbeeld het Zorgpad “Psycho-educatie: ADHD” voor je cliënt selecteren. De cliënt krijgt, verspreid over de weken van een behandeltraject, automatisch psycho-educatie in de NiceDay-app te zien als To Do. Denk dan aan artikelen zoals “Wat is ADHD?” en “Hoe werkt prikkelverwerking met ADHD?”. 

Naast informatie worden ook automatisch oefeningen in elk Zorgpad geselecteerd. Als therapeut kun je selecteren welke set oefeningen met uitleg je naar je cliënt gestuurd wilt hebben. Het is dus een vooraf samengesteld Zorgpad, wat het werken in NiceDay vergemakkelijkt, maar nog steeds personaliseerbaar is!

Wat wordt het plan voor NiceDay in 2024?

Volgend jaar gaan we ons richten op de optimalisatie van bestaande functionaliteiten en het toevoegen van nieuwe content, in samenwerking met onze klanten en domein experts.

Daarnaast geloof ik dat het voor de toekomst van de GGZ belangrijk is dat we gaan koppelen met EPD’s. Met het mogelijk maken van het uitwisselen van data tussen een behandelplatform, eHealth en de cliëntdossiers zal data meer waarde krijgen en worden behandelaren nog beter ondersteund in het geven van passende zorg. We gaan ons dan ook richten op samenwerkingen en (op verzoek van klanten) integraties met de verschillende EPD’s, Psylaris en vragenlijsten leveranciers.

De vragenlijsten leveranciers zijn voor de introductie van diagnostische vragenlijsten binnen NiceDay. Aan het begin van een behandeling heb je een fase waarin je als therapeut een klachteninventarisatie doet of een diagnostische fase in moet omdat je nog niet weet wat er met de cliënt aan de hand is. Veel van onze gebruikers gebruiken hier nu andere producten voor, dus wij willen het liefst werken aan een integratie van een ander product binnen NiceDay. 

Als laatste hebben we, naast de ontwikkeling van het product, ook altijd nog onze R&D projecten lopen. Deze zullen in 2024 voortgezet worden:

  • XAI: een Explainable AI onderzoek met Council en Deeploy, dat is gericht op het ontwikkelen van algoritmes die beslisondersteuning bieden voor de behandelaar. Op basis van de data-set geeft NiceDay de behandelaar suggesties welke cliënt op dat moment het meeste baat zullen hebben bij welke interventies. Eind 2023 ronden we dit project af, naar verwachting vindt de eerste implementatie eind 2024 plaats.
  • PERSIST: samen met een Braziliaanse partner werken we toe naar gepersonaliseerde content aanbevelingen. Dit project loopt tot midden 2025, maar we verwachten eind 2024 de eerste implementatie al te kunnen uitrollen.
  • ADMIRED: een onderzoek dat mensen met een bi-poliaire stoornis volgt met als doel om episodes te kunnen voorspellen en tijdig interventies voor te stellen. Dit project start begin 2024 met een breed Europees consortium.

We kijken uit naar een jaar waarin we actief blijven luisteren naar onze gebruikers en in samenwerking met hen het NiceDay-behandelplatform verder kunnen optimaliseren. Maar ook naar een jaar waarin ruimte is voor innovatie, en waarin we gezamenlijk kunnen werken aan de vermindering van de werkdruk van therapeuten en de wachtlijsten. Kortom: een jaar waarin we samenwerken aan een betere GGZ!

Voeg je header hier toe

In dit whitepaper vind je meer informatie over de NiceDay formule en onze unieke manier van werken. Lees snel wat NiceDay voor jou kan betekenen.

Deel dit artikel via

Aanbevolen artikelen

Recommended articles

© 2024 - NiceDay Nederland