Basis houding

Benadruk krachten, vergroot vertrouwen en autonomie door aanmoediging en motivatie, verplaats je in het perspectief van cliënt, wees nieuwsgierig, neem gezamenlijk beslissingen over behandelproces, betrek naasten.

Voor de intake

Connectieverzoek

Elke behandeling met NiceDay begint met jouw cliënt die jou een connectieverzoek stuurt. Ontvangen en accepteren: je ziet een rood 1’tje verschijnen bij notificaties. Klik erop en accepteer wanneer de cliënt tot jouw caseload behoort. Na het accepteren is het leuk om jouw cliënt een welkomstberichtje te sturen. Zie het voorbeeld.

Hoi …., ik heb je connectieverzoek geaccepteerd! 

Wij hebben op …. maart om …. uur een videobel gesprek gepland staan. 

Ik wil je vragen om nog het volgende door te lopen voor onze afspraak:

1) Wil je meer weten over een behandeling met NiceDay, kijk alvast deze video.   

2) Zorg dat de notificaties van de app aan staan, zodat je mijn berichten en herinneringen voor onze afspraak ontvangt. Dit kun je doen door op ‘Profiel’, het tandwieltje rechts bovenin en vervolgens ‘Meldingen’ te klikken. 

3) Zorg ervoor dat je een goede 4G verbinding hebt of op een plek zit met een goede WiFi-verbinding. 

4) Het is mogelijk om sessie via een laptop te doen. Kijk hier hoe dat kan: niceday.app/videobellen-via-de-nieuwe-webomgeving 

5) Voor de sessie krijg je in de app de 5 korte vragen over hoe het met je gaat. Kan je die voor de sessie beantwoorden? 

Kan je op het afgesproken tijdstip via de chat laten weten dat je online bent? Dan begin ik bel ik je via NiceDay!

Tot dan, 

groetjes ..

Start behandeling

Start de behandeling via ‘Profiel’ en voeg eventuele medebehandelaren toe.

Sessie inplannen

Plan de intake in NiceDay. Ga naar ‘Gegevens’, ‘Activiteiten’ en klik op ‘Sessie plannen’. Zorg dat de OMQ en SMQ schuifjes op groen staan. Voor een beknopte uitleg over de OMQ en SMQ, klik hier. Let op: het is belangrijk dat je ingelogd bent als behandelaar anders werkt de link niet.

 

Tijdens de intake

Leg NiceDay concept uit

Een behandeling met NiceDay is anders dan een reguliere behandeling. Zorg dat je dit bij de intake uitlegt, zodat de verwachtingen helder zijn bij de cliënt sturen. Zie het voorbeeld.

De behandeling die we geven met behulp van NiceDay is wetenschappelijk bewezen. Met NiceDay kunnen we tussen de sessies door contact hebben.

Ik vraag je ook om dingen te registreren, zoals je gevoel of gedachten, en je gaat oefenen met situaties in jouw dagelijks leven.

Tijdens de behandeling zal ik je vragen om zelf de gespreksnotities te maken, waarbij ik je natuurlijk aanvul.

Voor elke sessie krijg je een app-melding met de vraag “Hoe gaat het?”. Na elke sessie krijg je de vraag “Hoe was je sessie?”. Kun je deze vragen elke keer beantwoorden? Deze geven ons inzicht in je voortgang.

Al met al, hoe meer informatie we verzamelen, hoe makkelijker het is om de puzzelstukjes te leggen. Ik neem echt een kijkje in jouw leven en dat zorgt voor inzicht in wat jouw klachten triggert en wat je helpt.

Ons contact is tijdens het begin van de behandeling wat intensiever, waardoor het dus kan dat we 2x per week een sessie hebben, en daaromheen ook met elkaar in contact zijn via de chat.

Sessies duren 30-35 minuten. Samen zorgen we ervoor dat jij na de behandeling weer zelfstandig en met vertrouwen verder kunt. Je bent dan als het ware je eigen therapeut geworden. Heb je hier vragen over?

Na de intake

Gespreksnotitie

Het verslag van het intakegesprek voeg je als gespreksnotitie toe in NiceDay. Zo kan de cliënt deze gemakkelijk terugvinden. Na een videogesprek komt er automatisch een pop-up om een gespreksnotitie te maken. Je kan ook later een gespreksnotitie toevoegen door de pop-up weg te klikken, en op het gewenste moment te gaan naar ‘Gegevens’, dan ‘Activiteiten’ en te klikken op ‘Voeg gespreksnotitie toe’. 

Vul behandelinformatie aan

Vul bij ‘Profiel’ de (hoofd)klachten en behandelmethode toe. 

Plan volgende sessie

Plan de volgende sessie in NiceDay. Dat doe je door te gaan naar ‘Gegevens’, dan ‘Activiteiten’ en dan te klikken op ‘Plan +’. Kies voor Sessie. Zorg dat de schuifjes van de OMQ en SMQ onderaan op groen staan (aan staan). 

Tijdens sessies

Bespreek OMQ/SMQ 

Tijdens elke sessie bespreek je de registraties van de afgelopen week en resultaten van de OMQ en SMQ.

Na sessies

Gespreksnotities

Schrijf na elke sessie een verslag van de sessie in de vorm van een gespreksnotitie. Zo kan de cliënt deze gemakkelijk terugvinden. Na een videogesprek komt er automatisch een pop-up om een gespreksnotitie te maken. Je kan ook later een gespreksnotitie toevoegen door de pop-up weg te klikken, en op het gewenste moment te gaan naar ‘Gegevens’, dan ‘Activiteiten’ en te klikken op ‘Voeg gespreksnotitie toe’. 

De cliënt kan ook een gespreksnotitie schrijven van jullie sessie. Het advies is om een cliënt tijdens de behandeling zelf gespreksnotities te laten schrijven: dit bevordert het mentaliseren. Je cliënt maakt een gespreksnotitie door in de app te gaan naar ‘Track’ en een gespreksnotitie toe te voegen. Jij kan deze later als behandelaar aanvullen.

Plan oefeningen voor thuis (huiswerk)

Plan de oefeningen voor de volgende sessie in NiceDay, afhankelijk van behandeltraject (o.b.v. jouw inschatting) en zet hierbij de beschikbare functionaliteiten als G-schema, stappenteller, dagboekregistraties, EMDR, trackers, etc. in en deel relevante psycho-educatie en blogs/artikelen vanuit NiceDay.

Plan volgende sessie

Plan de oefeningen voor de volgende sessie in NiceDay, afhankelijk van behandeltraject (o.b.v. jouw inschatting) en zet hierbij de beschikbare functionaliteiten als G-schema, stappenteller, dagboekregistraties, EMDR, trackers, etc. in en deel relevante psycho-educatie en blogs/artikelen vanuit NiceDay.

Tussen sessies door

Flexibele tijd

In je flexibele tijd bekijk je registraties,  kun je samen oefeningen doen, stuur je aanmoedigingen , geef je complimenten , checken je in bij onvoorziene stilte, stuur je nuttige artikelen/psycho educatie of beantwoord je chats . Zorg dat je ongeveer twee keer in de week tussen de sessies door contact hebt met je cliënt.

Kijk bij ‘Kennis en Hulp’ in de Portal voor artikelen, werkinstructies en protocollen om te zien wat je allemaal voor je cliënt kan doen in de flexibele tijd en waarom je dit doet!

Plan de oefeningen voor de volgende sessie in NiceDay, afhankelijk van behandeltraject (o.b.v. jouw inschatting) en zet hierbij de beschikbare functionaliteiten als G-schema, stappenteller, dagboekregistraties, EMDR, trackers, etc. in en deel relevante psycho-educatie en blogs/artikelen vanuit NiceDay.

Einde behandeling

Terugvalpreventie

Stel een terugvalpreventieplan op, benadruk krachten, betrek het sociale netwerk en de opties voor de cliënt om de app zelfstandig te blijven gebruiken.

Beschikbaarheid data voor cliënt na stoppen behandeling

Leg uit dat cliënt zijn/haar data nadat de connectie tussen jullie verbroken is altijd nog in kan zien in de app. Mocht de cliënt de data verwijderd willen hebben, dan kan dat via ‘Instellingen’ in de app.

 

Stop behandeling

Klik na de laatste sessie op ‘Stoppen behandeling’ bij ‘Profiel’. Geef de reden op dat de behandeling gestopt is. Je kan ervoor kiezen een reminder te zetten voor wanneer je de connectie met de cliënt wil verbreken.   

Verbreek connectie

Verbreek de connectie met je cliënt. Dit doe je door naar ‘Netwerk’ te gaan en te klikken op ‘Connectie verbreken’.